אפילפסיה ושירות בצה"ל

מועמדים לשירות צבאי המתמודדים עם מחלת האפילפסיה, ניצבים בפני אתגרים מורכבים. אפילפסיה עשויה להשפיע על הכשירות, ולפעמים נדרשות בדיקות רפואיות קפדניות ועמידה בקריטריונים מגבילים בנוגע לשיבוץ ביחידות שונות. למרות הקשיים, קיימות אפשרויות רבות לשיבוץ גם עבור חולים באפילפסיה, בהתאם לחומרת המחלה ולנסיבות האישיות. במקרים מסוימים, ניתן להשתבץ לתפקידים מנהליים, טכנולוגיים, תפקידי עורף ואפילו לתפקידים קרביים, המאפשרים תרומה למדינה תוך שמירה על הבריאות. 
כך, גם אנשים המתמודדים עם אפילפסיה יכולים להרגיש חלק משמעותי ולממש את רצונם לתרום.
באופן כללי, אין זכויות מיוחדות לחיילים עם אפילפסיה. ההגבלות והפרופיל הצבאי נועדו למנוע נזק מן החולים ולמצות את היכולות והכישורים של כל מתגייס. ההגבלות יותאמו ע”י רופא היחידה ולאחר מכן ע”י הנוירולוג הצבאי.

שירות צבאי על פי הפרופיל הרפואי

  • מועמדים לשירות ביטחון שהאפליפסיה שלהם מאוזנת יכולים לשרת בצה”ל במגוון תפקידים. הפרופיל ואפשרויות השירות ייקבעו לפי המצב הרפואי. 
  • חיילים אשר נוטלים תרופות, והאפילפסיה שלהם מאוזנת, יכולים לשרת בתפקידים לא קרביים ביחידות עורפיות.
  • חיילים אשר חוו בעבר התקפי אפילפסיה אך אינם זקוקים יותר לטיפול תרופתי, יכולים לשרת ביחידות קרביות, ואפילו בתפקידי לחימה, אם עבר מספיק זמן ללא התקפים וללא תרופות. 
  • מועמדים עם אפילפסיה לא מאוזנת יכולים להתנדב לצה”ל, או לשירות לאומי.

נקודות חשובות לפני הגיוס ובמהלכו

  • יש לדווח על האפילפסיה בלשכת הגיוס.
  • אם התרחש התקף לאחר בדיקת הרופא בלשכת הגיוס, יש לפנות שוב ללשכה על מנת לעדכן בפרטים החדשים.
  • יש להצטייד מראש במכתב מפורט מן הנוירולוג המטפל לגבי המחלה, הן בפנייה ללשכת הגיוס והן בפניה לרופא היחידה לאחר הגיוס.
  • בעת הגיוס, יש להביא את התרופות האנטי אפילפטיות לתקופה של שבועיים לפחות, כדי למנוע מצב שבו עיכוב בהפניה לנוירולוג יגרום להפסקת הטיפול התרופתי .
  • סמוך לגיוס ועד לשחרורם של ילדיכם מומלץ להתחבר לקבוצת הפייסבוק “חמ”ל הורים לחיילות וחיילים”. את הקבוצה מנהלות שלוש נשים מדהימות אשר נותנות מענה מקצועי ומהיר לכל סוגיה הקשורה לשירות ילדיכם, מראש מדגיש כי יש להקפיד על הכללים שהוגדרו על ידי מנהלות הקבוצה. 
  • יש להודיע לרופא היחידה בהקדם האפשרי על דבר האפילפסיה.
  • יש לבקש הפניה לנוירולוג צבאי בהקדם האפשרי כדי לקבל מרשם צבאי, הערכה והמלצות להגבלות בשירות.
  • יש להקפיד על נטילת התרופות בצורה סדירה למרות השינוי באורח החיים הנובע מן הגיוס.
  • כאשר מגיעים לנוירולוג הצבאי, חשוב להביא את כל החומר הרפואי ותוצאות הבדיקות הרלוונטיות שנעשו באזרחות, וכן מנוירולוג מטפל ומכתבי שחרור ממיון ואשפוז.
  • ניתן להגיע עם אחד ההורים לפגישה עם הנוירולוג הצבאי במידת הצורך.
  • אין להגיע למצב שבו חסרות תרופות. אם אזלו התרופות, יש להגיע ללא דיחוי לרופא היחידה או לנוירולוג צבאי כדי לקבל אותן. אם יוסבר לנוירולוג הצבאי שאין לחייל תרופות אנטי אפילפטיות, הוא יקבל את החייל באופן מיידי גם אם לא נקבע תור מראש ולא ניתנה לחייל הפניה.
  • כפי שנהוג באזרחות, אין לנהוג בשנה שאחרי אירוע אפילפטי. אם יתרחש התקף תוך כדי גיוס, תינתנה הגבלות משמעותיות יותר לתקופה שלאחריו.

שירות לאומי

אם אינכם יכולים להתגייס לצה”ל, ניתן לשקול אפשרות של התנדבות לצה”ל או במסגרת השירות הלאומי. למידע נוסף על השירות הלאומי (כיצד מתנדבים, אורך השירות, זכויות למתנדבים משוחררים וכו’) לחצו כאן.

אפשרויות שירות על פי פרופיל ומצב רפואי

אפשרויות שירות פרופיל מצב רפואי
יחידות מיוחדות וטיס 97 מספר שנים ללא התקפים וללא תרופות
לוחם חי"ר 82 מספר שנים ללא התקפים וללא תרופות
לוחם שריון ותותחנים 72 מספר שנים ללא התקפים וללא תרופות
תומך לחימה 64 ללא התקפים ושנה בלי תרופות
תפקידים עורפיים 45 ללא התקפים עם תרופות
אי כשירות באופן זמני 24 עם התקפים (אם יגיע לאיזון במשך כשנה יוכל להתגייס)
אינו כשיר לשרת באופן קבוע, יכול להתנדב (לא יחויב בטירונות) 21 לא מאוזן

אפשרויות שירות על פי פרופיל ומצב רפואי

המוקד משמש כמרכז מידע ושירות רפואי של חיל הרפואה, המהווה נקודת ממשק לחיילי צה”ל לכל שירות ומידע רפואי לו הם נזקקים. מטרתו של המוקד להרחיב את תחומי המענה מעבר לקיים, להוסיף שירותי ייעוץ רפואי מקצועי, לרכז את כל המידע הרפואי הנדרש לחייל בחיוג אחד ובכתובת אחת, לשפר את השירות ולקצר את זמני ההמתנה ע”י שיפור טכנולוגי.

איך מגיעים למוקד?
המוקד זמין לשירותכם 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה בטלפון 03-9489999/*6690 או בטלפון מטכ”לי 0333-9999. בשבת יטופלו פניות בעלות אופי רפואי דחוף בלבד. המוקד מיועד לחיילים, הורים, משפחות חיילים ונציגי חיילים. 

כמו כן הוקם, על ידי חיל הרפואה מוקד פר”ח, מוקד הפניות של חיל הרפואה. 
המוקד עומד לרשותכם ונותן מענה לפניות בנושא הרפואה (בין היתר תלונות ציבור ופניות בנושאי תחומי מדיניות ופעילות של חיל הרפואה). המוקד נותן מענה לחיילים בסדיר ובמילואים, הורים, בני משפחה, מפקדים, ועוד.

שעות פעילות המוקד הינן בימים א׳-ה׳ בשעות 8:00-17:00.

ניתן לפנות גם במייל שכתובתו – [email protected] או בפקס דרך המספר – 076-5399691

מומלץ לפנות בכתב במייל.

דילוג לתוכן